Finn riktig kjøper ved salg av virksomhet

Handbook-forside-001.jpg

eigercorp_webphoto_001.jpg

Jørgen-Bøhn-2016-002.jpg

Nøkkelen til en god pris for virksomheten ligger ofte i å finne den kjøperen som kan ha størst strategisk nytte av kjøpet. Det handler altså om å finne den kjøperen som kan få 2+2=5.

Finn en kjøper som:

  • Har komplementære produkter eller tjenester som vil fylle ut
  • og komplettere kjøpers eget produkt-/tjenestespekter
  • Får stor nytte av tilgang til selgers distribusjonskanaler
  • Styrker sin geografiske posisjon ved å overta selgers virksomhet
  • Kan tilføre virksomheten nye ressurser
  • Kan gjennomføre transaksjonen innen rimelig tid

Utarbeidelse av målgruppen er en viktig del av prosessen. Rådgiver og selger bør sammen gå gjennom et bredt utvalg og til slutt sitte igjen med en short-list bestående av kun dem man antar kan være seriøst interessert.

Auksjonsprinsippet
Hensikten med salgsprosessen er å få til en budrunde blant kjøperne som er tilnærmet lik en auksjon, slik at man kan selge med visshet om at man får vurdere og akseptere de beste vilkårene markedet har å by på her og nå.

Last ned vår håndbok «Salg av virksomhet - en praktisk guide» ©

Snakk med våre bedriftsmeglere for mer informasjon om kjøp og salg av virksomhet »